Temperaturile ridicate constituie factori de risc pentru desfasurarea normala a activitatilor economice si sociale.

Persistenta temperaturilor ridicate pe o perioada mare de timp poate influenta negativ starea de sanatate a populatiei, indeosebi a celor din grupele de risc major.

Recomandari in cazul instituirii codului galben sau portocaliu de canicula

 

  • Evitati pe cat posibil expunerea prelungita la soare intre orele 11-18;
  • Daca aveti aer conditionat, reglati aparatul astfel incat temperatura sa fie cu 5 grade mai mica decat temperatura ambientala;
  • Ventilatoarele nu trebuie folosite daca temperatura aerului depaseste 32 grd. C.
  • Daca nu aveti aer conditionat in locuinta sau la locul de munca, petreceti 2-3 ore zilnic in spatii care beneficiaza de aer conditionat (cinematografe, spatii publice, magazine);
  • Purtati palarii de soare, haine lejere si ample, din fibre naturale, de culori deschise;
  • Pe parcursul zilei, faceti dusuri caldute, fara a va sterge de apa;
  • Beti zilnic intre 1,5-2 litri de lichide, fara a astepta sa apara senzatia de sete. In perioadele de canicula se recomanda consumul unui pahar de apa sau echivalentul acestuia la fiecare 15-20 minute;
  • Nu consumati alcool (inclusiv bere sau vin) deoarece acestea favorizeaza deshidratarea si diminueaza capacitatea de lupta a organismului impotriva caldurii;
  • Evitati bauturile cu continut ridicat de cofeina (cafea, ceai, Cola) sau de zahar sucuri racoritoare carbogazoase, deoarece acestea sunt diuretice;
  • Evitati mancarurile grele si mesele copioase;
  • Consumati fructe si legume proaspete (pepene galben, rosu, prune, castraveti, rosii) deoarece acestea contin o mare cantitate de apa;
  • Doza de iaurt produce aceeasi hidratare ca si un pahar de apa;
  • Evitati activitatile in exterior, care necesita un consum mare de energie (sport, gradinarit);
  • Aveti grija de persoanele dependente de voi (copii, varstnici, persoane cu dezabilitati), oferindu-le, in mod regulat lichide, chiar daca nu vi le solicita;
  • Pastrati contactul permanent cu vecini, rude, cunostinte care sunt in varsta sau cu dezabilitati, interesandu-va de starea lor de sanatate;

indici de confort

Cum putem limita cresterea temperaturii in locuinte:

  • Inchideti ferestrele expuse la soare, trageti jaluzelele/draperiile;
  • Tineti ferestrele inchise pe toata perioada cat temperatura exterioara este superioara celei din locuinta;
  • Deschideti ferestrele seara tarziu, noaptea si dimineata devreme, provocand curenti de aer, pe perioada cat temperatura exterioara este inferioara celei din locuinta;
  • Stingeti sau scadeti intensitatea luminii artificiale;
  • Inchideti orice aparat electrocasnic, de care nu aveti nevoie.

Cum te poti proteja de canicula?

Hidrateaza-te

Dintre toate lichidele apa este singura care hidrateaza organismul incepand de la nivel celular (nu sucurile, nu bauturile alcoolice sau cafeaua rece).

Este important sa bei cel putin 2l de apa zilnic la intervale regulate, nu doar cand iti este sete (setea fiind deja un prim semn al deshidratarii);

Crema de protectie solara

Nu te gandi ca este utila doar daca mergi la plaja; Daca stii ca vei petrece mai multe ore in bataia directa a razelor aplica un strat de crema pe fata, maini si picioare inainte de a iesi din casa;

Ochelarii de soare si sapca

Ochelarii de soare si sapca –  purtarea ochelarilor de soare nu este doar o moda ci o modalitate de a proteja ochii de radiatiile si lumina puternica; daca porti ochelari de vedere opteaza pentru lentile colorate sau cel putin protejeazati fata de bataia directa a Soarelui;

Imbracamintea

Imbracamintea nu trebuie neaparat sa fie cea mai sumara ci mi degraba din tesaturi usoare, naturale si in culori deschise ce reflecta lumina (culorile inchise inmagazineaza caldura);

DISTRIBUIȚI

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here