⚠️ Demontajul unui aparat de aer conditionat este bine sa fie facut de o echipa specializata.
Unde/cu ce puteți greși?
- pierderea freonului
- arderea placilor electronice
- distrugerea completa a unitatii externe
Recuperarea freonului
❶ Se porneste aparatul pe functia de RACIRE (operatiunea se complica in timpul iernii deoarece aparatul nu porneste – trebuie incalzit senzorul de temperatura manual..);
La unitatea externa aveti doua trasee, fiecare traseu cu robinetul lui. Se desfac cele doua capace (zona incercuita din imagine).
❷ Cand porneste compresorul (are un zgomot specific), se inchide robinetul de la țeava mai subtire cu ajutorul unui imbus;
⚠️ Nu confundati functionarea ventilatorului unitatii de afara cu compresorul! Zgomotul compresorului este asemanator cu bâzâitul vechilor frigidere.
Se lasa sa functioneze cateva minute (cca. 1-3 min. in functie de lungimea traseului frigorific).
In acest timp compresorul aspira agentul frigorific de pe circuit – practic efectueaza o vidare a intregii instalatii (UI + UE + tevi).
Timpul in care se face auto-vidarea depinde de lungimea traseului si de modelul aparatului – nu iti pot da valori precise, oricum se poate sesiza un zgomot diferit la compresor in momentul in care a realizat auto-vidarea instalatiei.
❸ Fara sa opresti aparatul, se inchide si celalat robinet de la unitatea exterioara (cel cu teava groasa);
❹ Se opreste aparatul din telecomanda;
❺ Se deconecteaza aparatul de la reteaua electrica (se scoate din priza);
⚠️ Daca se opreste compresorul inainte de inchiderea celui de al doilea robinet, se asteapta sa porneasca compresor si se reia operatiunea.
Demontarea unitatii externe
❻ Se desfac legaturile electrice de la unitatea exterioara (pentru siguranta puteti taia scurt la 1 cm. fiecare fir pentru a avea ordinea culorilor pentru montaj).
In functie de modelul aparatului, poti gasi si un alt cablu, mai subtire, de obicei conectat la unitatea exterioara printr-o fisa.
❼ Se desfac holenderele (piulitele speciale cu care sunt racordate tevile la aparat) de la unitatea exterioara.
Este recomandat sa obturezi conductele imediat dupa demontare infasurand banda izolatoare peste holendere (la extragerea traseelor frigorifice prin zid pot patrunde impuritati pe tevi);
Se elibereaza furtunul de scurgere (daca a fost fixat);
Se indreapta cu atentie (pe cat posibil) traseul frigorific – atentie la indoiri – teava de cupru se poate cuta /strangula sau chiar rupe foarte usor;
Se degajeaza zona perforatiei din zid prin care traseul trece in exterior, indepartandu-se materialele de umplutura – chit, spuma,etc.
Operatia este importanta, altfel translarea intacta a traseului in interiorul camerei va fi dificila.
Acorda importanta acestei operatii, altfel vei avea mai mult de lucru sau vei vatama traseul;
❽ Se desprinde unitatea exterioara de suport (are 4 suruburi la partea de jos);
Demontarea unitatii interne (split)
❾ Demontarea unitatii interioare
Unitatea interioara este “agatata” in suportul fixat pe perete. La partea de jos aveti doua clipsuri de asigurare aparat. Acestea se de-clipseaza prin presare. In unele cazuri mai dificile puteti folosi un imbus mic, un patent si imaginatie.
Se “aduce” intreg circuitul frigorific in interiorul incaperii.
O persoana va sta in exterior si va “directiona” traseul din afara, astfel incat acesta sa travereseze cu usurinta perforatia (fara sa-l “impinga”) iar alta persoana, tinand in brate unitatea interioara se va deplasa in interiorul camerei “tragand” de traseul frigorific fara sa-l curbeze excesiv;
Detasarea traseului de aparat
Apoi se desfac pe rand holenderele de la unitatea interioara (foloseste 2 chei potrivite atunci cand desfaci fiecare holender).
Cu o cheie tii conducta care intra in unitatea interioara absolut nemiscata (nu trebuie sa se rasuceasca conducta ) cu cealalta rascucesti holenderul.
Nu te grabi, este o operatie critica. Dupa demontarea holenderelor, obtureaza conductele unitatii interioare si capetele traseului frigorific;
Se desprinde conducta de scurgere;
Cablul electric ar trebui sa poata fi tras usor in interior dupa ce s-a desfacut matisajul;
❿ Se demonteaza suportii de la interior si exterior.
Gata ?
Daca sunteti in cautarea unui nou aparat, vedeti si care sunt cele mai bune aparate de aer condiționat
Sfaturi utile
- Daca tot l-ati demontat, este pacat sa nu-l curatati bine.
- Nu efectuati operatiunea de demontaj pe timp ploios (cateva picaturi de apa patrunse pot distruge complet instalatia!).
Pericole posibile
- robinetii sa nu inchida din cauza vechimii aparatului (caz in care se pierde tot agentul frigorific – “freonul”); O incarcarea cu freon este cca. 200 lei!
- piulitele de prindere a UE ruginite (se desfac foarte greu);
- indoirea tevilor de cupru intr-un unghi > 90 (se schimba tevile.. cca. 80 lei/ml);
Sper ca aceste recomandari o sa te ajute. Acum ca stii ce trebuie sa faci nu ramane decat sa te apuci de treaba.
Iti doresc mult succes!
Daca ti-a fost de folos articolul te invit sa dai Like sau Share, iar daca ai nelamuriri sau intrebari, lasa un comentariu mai jos.
Buna ziua. In primul rand va felicit pentru articol, exprimați profesionist, foarte clar și în detaliu fiecare pas necesar demontării cu succes a unei instalații de aer condiționat monospliter.
In al doilea v-as ruga sa va exprimați opinia față de următoarea situație:
doresc să mut aparatul de ac în altă zonă a apartamentului însa traseul conductelor este ceva mai lung (5,5 m vs 3m). In aceasta situație ce mă sfătuiți să fac : 1. sa achiziționez o conducta noua dimensionata pe noile măsurători ; 2. Păstrez vechea conducta și completez cu un traseu suplimentar+ nipluri de legătură ?
As dori sa știu și dacă am nevoie de agent răcire suplimentar ținând cont de aceasta diferență de traseu de 2-3 . Apoi as vrea sa mai știu dacă este obligatorie o pompa de vacuum pentru montajul final, sau este suficient aerisirea prin metoda ventil “purjat”..?
Va mulțumesc pentru sfaturi!
Va mulțumesc!!! Totul a decurs perfect! Pierderi freon 0%
Buna ziua.As dori un sfat de la dvs. Am o unitate de AC și as dori să îmi spuneti dacă pot să modific instalația compresorului pentru a face o lada frigorifica.Va mulțumesc.
Transformarea este posibila insa nu-i usoara! Senzorul de temperatura din unitatea interna porneste compresorul (pe rece) doar la temperaturi de peste 18 grade (16 la unele modele).. Ori intr-o lada frigorifica temperatura trebuie sa fie un pic mai mica.
Unitatea interna nemontata, are la capetele tevilor niste capacele din plastic insurubate. Am incercat sa deschid unul si sm auzit cum iasa aer din unitate. Este normal sa aiba aer/gas in conducte la unitatea interna?
Unii producători vând componentele (unitatea interna) în presiune. Da, este în regula, este aer – sub presiune – care certifica lipsa porilor pe țevi.
Buna ziua,
Este valabila procedura si pentru aparatele multisplit cu unitati interioare tip caseta?
Multumesc
Da. Este insa o procedura mai dificila datorita pozitiei montajului (de multe ori traseul trece prin pereti/scafe).
Dorim sa-l demontam definitiv aerul conditionat nu-l mai folosim , stim ca are freon si curge putem sa taiem firele din partea exterioara de afara la ventilator si curge freonu afara ? apoi taiem firele de linaga aerul conditionat si apoi desfacem suruburile de la ventilator se poate face acest lucru de particular si nu profesionist, va rugam sa ne dati citeva informati cum ar fi despre freon va curge afara este lichid, trebuie sa avem o galeata este periculos pentru miini ? sau alte lucruri de ajutor va multumim.
Eroare E4 . Unitatea ui si ue la fel . Merge 1 ora pe rece se inkide automat . Pe cald 25 se inkide automat . Ce anume poate sa aibe? Igenizat curățat tot . I
Ati miscat cumva tevile aparatului? Este posibil sa fi pierdut agentul frigorific. Trebuie verificat freonul.
Aveti nevoie de o echipa de frigotehnisti pentru aceste verificari.
Daca taiati tevile fara sa inchideti robinetii, pierdeti tot freonul din aparat. Daca veti dori sa-l remontati va trebui sa reincarcati aparatul la costul de cca. 200 lei.
Freonul in contact cu pielea poate produce degeraturi.
Cel mai usor este sa platiti un meserias pentru jumatate de munca (recuperarea freonului) si apoi sa-l demontati dvs.