Cele mai bune anvelope de iarna: “Chiar am nevoie de anvelope de iarna daca masina mea este echipata cu all-season?”.

Raspunsul pe scurt ar fi: posibil…anvelopa-de-iarna

Ca sa intelegi mai bine de ce anvelope ai nevoie ar trebui mai intai sa intelegi diferenta dintre cele de iarna si cele all-season. Nevoile fiecarui sofer sunt diferite si depind de vremea si de conditiile de drum intalnite de-a lungul anului.

Un cauciuc de iarna ales corect va reduce teama generata de conditiile meteo intalnite in timpul anotimpului rece deoarece veti sti cu siguranta ca acele anvelope vor opri masina la timp, vor vira si va vor mentine autoturismul pe carosabil.

Anvelopele all-season

Multe dintre autoturisme ies pe poarta fabricii echipate cu acest tip de anvelope. Tinand cont de faptul ca sunt fabricate astfel incat sa produca un nivel redus de zgomot la rulare, sa aiba o rezistenta la uzura destul de mare si sa mentina un consum de combustibil cat mai redus, nu e de mirare faptul ca sunt atat de populare.

Cauciucurile all-season ofera performante destul de bune si sunt concepute sa fie rulate in diferite conditii meteo, inclusiv drumuri umede si conditii de iarna usoara. Producatorii acestora au incercat sa obtina o combinatie de beneficii pe care le au anvelopele de vara si cele de iarna.

Dar, cu toate ca acestea pot fi utilizate atat vara cat si iarna, chiar inseamna ca au pastrat tot ce este mai bun de la anvelopele de vara si de iarna?

Din pacate raspunsul este nu. In incercarea de a pastra performante ridicate in diferite conditii meteo, producatorii de anvelope all-season sunt nevoiti sa faca un compromis intre performantele oferite vara si iarna. Asta inseamna ca anvelopele all-season nu vor avea aceeasi aderenta si siguranta in viraje ca cele de vara. De asemenea, nu vor putea sa faca fata conditiilor extreme de iarna cum ar fi rularea pe zapada tasata sau pe gheata. Ganditi-va la anvelopele all-season ca la o pereche de adidasi. Poti sa-i porti tot timpul anului dar nu sunt ideali in tot acest timp… as prefera vara niste papuci de plaja si iarna o pereche de bocanci.

Concluzia este ca anvelopele all-season sunt o optiune pentru soferii care locuiesc in zone cu clima temperata unde iernile sunt mai blande, fara temperaturi extreme, zapada sau gheata in timpul iernii.

Anvelope de iarna

Cand vine vorba de condus in conditii meteo de iarna, sa folosesti anvelopele potrivite chiar conteaza. De la caderi masive de zapada la polei, drumurile in timpul iernii sunt uneori nepracticabile. Aceste conditii de drum presupun ca anvelopele sa ne ofere obligatoriu o aderenta mult mai mare decat in celelalte anotimpuri. Doar anvelopele de iarna, fiind special concepute pentru a rula in aceste conditii de temperaturi scazute, gheata sau zapada, pot indeplini cu succes aceste sarcini.

Anumite caracteristici ale acestor anvelope le fac deosebite: tipul cauciucului, adancimea canalelor precum si marginile suprafetei de rulare.

Anvelope de iarna versus all-season: care sunt mai bune?

Solutia in alegerea anvelopelor de iarna sau all-season depinde in foarte mare masura de zona geografica in care locuiesti si de conditiile meteo in care conduci.

Daca in timpul iernii vezi fulgii de nea foarte rar si in cantitati mici iar poleiul este considerat mai degraba o minune decat un eveniment cel putin anual, atunci anvelopele all-season sunt alegerea corecta. Dar daca stii ca in fiecare iarna ai parte de zapezi si gheata, atunci montarea anvelopelor de iarna nu mai este o precautie ci o masura de siguranta esentiala care-ti poate salva viata.

diferente-de-franare-la-anvelope-1-300x159Atunci cand echipati masina cu anvelope de iarna, intotdeauna sa le inlocuiti pe toate patru. Schimbandu-le doar pe cele de pe fata este foarte probabil ca cele de pe spate sa derapeze. De asemenea, daca le schimbi doar pe cele de pe spate, cele de pe fata vor avea aderenta mai scazuta si nu vei mai putea controla directia.

Si nu uita sa le scoti cand vine primavara. Chiar daca anvelopele de iarna au performante ridicate pe timp de iarna, se vor uza mult mai repede pe asfaltul fierbinte si uscat.

Cum aleg specialistii cele mai bune anvelope de iarna?

Ca in orice alt domeniu, anvelopele sunt supuse la diferite teste (descrise mai jos). In cazul de fata au fost aplicate 13 teste diferite la care sa adauga si “testul pretului”. Castigatorul fiecarul test obtine 100 de puncte iar celelalte se vor raporta la acesta. Pentru clasamentul final s-au adunat punctele obtinute de fiecare anvelopa la toate testele.

Esential pentru a te feri de pericole pe zapada, testul s-a realizat prin masurarea disatantei prin care autovehiculul incetineste de la 42 la 5 km/h, inlaturand impactul pe care il are sistemul ABS asupra ultimilor metri dinainte de oprire. S-au efectuat cate 10 opriri cu fiecare tip de anvelopa si s-a facut media, renuntand la valorile extreme.

Acest test masoara aderenta laterala pe zapada. S-a adus masina pe un cerc trasat si s-a marit viteza pana partea din fata a inceput sa iasa in afara traiectoriei impuse. Au fost cronometrate mai multe ture pentru a ajunge la rezultatul final.

S-a accelerat cat a fost posibil, cu ESP activ, incepand de la 5 km/h. S-a masurat distanta necesara pentru accelerarea de la 5 la 42 km/h dupa care s-a apasta frana pentru a doua parte a testului, facandu-se media din 10 incercari pentru a stabili castigatorul.

Acest test le cumuleaza pe toate celelalte, autoturismul fiind testat la derapaj, tractiune, accelerare, franare pe pista de testari de la Ivalo. Pe acest traseu se intalnesc curbe largi si inguste precum si schimbari mari de nivel pentru a forta la maxim anvelopele. S-au efectuat mai multe ture si s-a calculat valoarea medie.

Impreuna cu manevrabilitatea si virarea pe asfalt umed, acest test depinde de temperatura, drept urmare testele s-au efectuat in jurul valorii de 7 grade Celsius – temperatura la care se face, in mod normal, trecerea de la anvelope de iarna la cele de vara.

S-a masurat distanta medie necesara opririi autoturismului ce rula cu viteza de 80 km/h.

Acesta nu este un test pe care sa-l faci cu stomacul plin deoarece implica efectuarea a 10 cercuri cu diametrul de 60 de metri pe asfalt umed. S-a incercat mentinerea traiectoriei circulare si s-a accelerat pana nu s-a mai putut mentine directia respectiva. Acest test masoara aderenta laterala, luandu-se in considerare valoarea medie a unei ture.

Ca si franarea pe asfalt umed, in acest test conducatorul auto depaseste limitele unui sofat normal. S-a cronometrat un circuit ce combina viraje scurte si schimbari dese de directie, media unei ture dand rezultatul final.

Fata de franarea si manevrabilitatea pe asfalt umed, la acest test s-a folosit un asfalt acoperit de aproximativ 5 centimetri de apa. Acvaplanarea masoara cat de bine poate profilul suprafetei de rulare a anvelopei sa elimine apa peste care trece. Autoturismul este rulat peste o portiune de circuit cu asfalt inundat, crescand viteza pana se pierde controlul acestuia. Viteza la care s-a pierdut controlul a fost luata in considerare la realizarea punctajului.

Un autoturism cu o roata in apa adanca de 5 centimetri si cealalta pe asfalt este accelerata puternic masurandu-se viteza rotilor.

Momentul in care se pierde controlul este acela in care roata din apa se invarte cu 15 % mai rapid decat cea de pe asfalt.

Cea mai buna anvelopa este cea care a ajuns la o viteza mai mare inainte ca acest lucru sa se intample.

Acesta este testul in care anvelopele de iarna sunt cele mai solicitate datorita faptului ca profilul moale al suprafetei de rulare este suprasolicitat la virajele pe asfaltul uscat. S-a luat in considerare media unei ture de pe circuitul Contidrom pentru aflarea anvelopei castigatoare.

Cat de mult ai curaj sa risti cand rulezi cu anvelope de iarna tot timpul anului? Iti spune acest test.

S-a masurat distanta necesara sa opresti autoturismul ce ruleaza cu viteza de 100 km/h. S-au efectuat mai multe incercari, lasandu-se sa se raceasca franele intre testari.

Acest test masoara puterea necesara pentru a invarti roata in functie de greutatea suportata. Acesta este o metoda prin care afli cat de mult te costa sa te plimbi cu masina – devine esential cand diferenta dintre cea mai proasta si cea mai calitativa anvelopa poate ajunge la 5% din consum. Testul a fost efectuat la standarde industriale. In linii mari, o valoare de 5% in rezistenta la rulare se concretizeaza in 1% economie de combustibil.

Un element considerat esential de multi conducatori auto. Cu toate acestea, nu ar trebui sa catalogati o anvelopa doar din rezultatele testelor efectuate de noi. S-a masurat nivelul de zgomot din habitaclu la rularea cu 80 km/h peste 3 tipuri de suprafete diferite. A fost luata in considerare media rezultatelor obtinute.

Pentru a obtine cifrele, au fost luate in considerare preturile unui mare retailer online, Black Circles. Deoarece anvelopele ar trebui achizitionate in functie de performante si nu de pret, aceasta evaluare are o importanta redusa in rezultatul final.

Rezultate teste anvelope de iarna

TIMPUL DE CIRCUIT PE ZAPADA ACCELERARE PE ZAPADA FRANARE PE ZAPADA ACCELERARE PE GHEATA FRANARE PE GHEATA PRET RATING SUBIECTIV TOTAL
Puncte max. 40 20 20 20 20 10 20 150
1. Nokian 40 20 20 20 20 4 20 144
2. Michelin 38 20 20 19 20 8 18 143
3. Continental 39 19 18 18 17 10 17 138
4. Bridgestone 36 18 20 18 17 7 14 130
5. Dunlop 38 17 19 12 16 9 16 127
6. Yokohama 30 17 18 14 16 10 14 119

Clasificare ANVELOPE

O anvelopa de iarna aleasa corect va reduce riscurile asociate coducerii autovehicolelor pe timp de iarna, iar soferul va avea incredere ca autovehiculul va raspunde la comenzile lui in deplina siguranta.

Gama PREMIUM

  • Bridgestone
  • Continental
  • Dunlop
  • Goodyear
  • Michelin Pirelli

Gama MEDIE

  • Avon
  • Barum
  • BF Goodrich
  • Cooper
  • Falken
  • Firestone
  • Fulda
  • General
  • GR Radial
  • Hankook
  • Kumho
  • Lassa
  • Maragoni
  • Metzeler
  • Nexen
  • Nokian
  • Toyo
  • Uniroyal
  • Vredestein
  • Yokohama

Gama ECONOMICA

  • Achilles
  • Aeolus
  • Apollo
  • Atlas
  • Ceat
  • Cordiant
  • Dayton
  • Debica
  • Dmack
  • ESA Tecar
  • Evergreen
  • Federal
  • Formula
  • Hercules
  • High Performer
  • Infinity
  • Interstate
  • Kenda
  • Kleber
  • Kormoran
  • Landsail
  • Laufenn
  • Marshal
  • Matador
  • Maxtrek
  • Maxxis
  • Mentor
  • Meteor
  • Millennium
  • Nankang
  • Neuton
  • Nitto
  • Point S
  • Prestivo
  • Radar
  • Riken
  • Sava
  • Semperit
  • Silverstone
  • Sonar
  • Sumitomo
  • Sunny
  • Tigar
  • Torque
  • Viatti
  • Viking
  • Zeetex
  • Zeta

Anvelope IEFTINE

  • Accelera
  • Admiral
  • Altenzo
  • Austone
  • Autogrip
  • BCT
  • Belshina
  • Capitol
  • Davanti
  • Delinte
  • Dextero
  • Durun
  • Event
  • Forceum
  • Fortuna
  • Fullrun
  • Fullway
  • Gislaved
  • Goodride
  • Haida
  • Hero
  • Herse
  • Hifly
  • Imperial
  • Insa Turbo
  • Jinyu
  • Kinforest
  • King Meiler
  • Linglong
  • Maloya
  • Mastercraft
  • Mastersteel
  • Mayrun
  • Minerva
  • Mohawk
  • Nordexx
  • Ovation
  • Pace
  • Petlas
  • Platin
  • Premiorri
  • Primewell
  • Roadstone
  • Rockstone
  • Rotalla
  • Rovelo
  • Runway
  • Sailun
  • Sportiva
  • Star Performer
  • Starfire
  • Starmaxx
  • Sunew
  • Sunitrac
  • Syron
  • Taurus
  • Tracmax
  • Trazano
  • Triangle
  • Tristar
  • Tyfoon
  • Unigrip
  • Wanli
  • Westlake

Ca sa fim sinceri, anvelopele de iarna nu sunt ieftine dar va vor feri de multe neplaceri.

Cand se schimba cauciucurile de vara cu cele de iarna?

Este recomandat sa inlocuiti cauciucurile atunci cand temperatura exterioara este de 7 grade Celsius sau mai mica. In lege nu este specificat un interval exact intrucat poate sa ninga si in alte perioade decat 1 noiembrie – 31 martie.

Dimensiuni ale anvelopelor

Dimensiunile au in vedere diametrul rotii, latimea si inaltimea acesteia. Un cod de forma 180/65 R15 W care inseamna:

  • R: este vorba despre constructia interna a anvelopei. R indica o constructie „radiala”. Majoritatea anvelopelor in circulatie astazi sunt de constructie radiala.
  • 15 = diametrul in inch (1 inch = 2,54 cm.)
  • 180 = latimea in milimetri (mm.)
  • 65 indica seria anvelopei, adica relatia dintre inaltimea flancului si latimea sectiunii pneului, in exemplul nostru, inaltimea flancului echivaleaza cu 55% din latimea anvelopei. Cu cat raportul este mai mic, cu atat flancul este mai putin inalt. Observatie: cu cat flancul este mai putin inalt, cu atat mai buna este aderenta la curbe; in acest caz, condusul este de asemenea mai putin confortabil.
  • W: corespunde indicelui de viteza si indica viteza maxima la care anvelopa este certificata pentru a putea suporta o sarcina in deplina siguranta. Indicii de viteza merg de la A (cea mai scazuta) la Y (cea mai ridicata) cu o singura exceptie: H este situat intre U si V. La fel ca pentru indicele de sarcina, fiecare litera corespunde unui echivalent in km/h:

Q: 160 km/h
R: 170 km/h
S: 180 km/h
T : 190 km/h
H: 210 km/h
V: 240 km/h
ZR : > 240 km/h
W : 270 km/h
Y: 300 km/h

Alte marcaje ale anvelopei de iarnacauciuc ms

  • M+S (Mud & Snow) indica faptul ca este o anvelopa pentru “zapada”
  • 3PMSF (3 Peaks Mountain Snow Flake). Simbolul constituit din trei varfuri muntoase si un fulg de zapada (3pMSF) aplicat pe anvelopele M+S (Mud & Snow) desemneaza anvelope concepute pentru conditii dificile de zapada.

Lanturile antiderapante

Lanturile antiderapante nu pot inlocui cauciucurile de iarna! Utilizarea lanturilor antiderapante trebuie sa fie limitata ca durata.

Riscurile la care va expun anvelopele SH …

.. anvelope resapate ..

Exemple de tipuri constructive de cauciucuri

175/65 R14 T; 185/60 R14 H; 185/60 R15 H; 185/65 R15 H; 195/65 R15 V; 205/55 R16 V; 215/65 R16 H SUV; 225/45 R17 Y; 165/70 R14 T; 185/60 R15 T; 195/65 R15 T; 195/65 R15 H; 205/55 R16 H; 215/65 R16 T; 225/45 R17 H

Foarte important, atunci cand cumparati cauciucuri de iarna noi fiti atenti si la inscriptia DOT si un numar format din patru cifre. Primele doua reprezinta luna iar ultimele doua reprezinta anul de fabricatie. Evitati sa cumparati cauciucuri de iarna mai vechi de cinci ani, intrucat cauciucul natural din componenta anvelopei isi pierde proprietatile in timp si acest lucru afecteaza inclusiv rezistenta.

 

Daca va pregatiti pentru sezonul rece, nu trebuie sa uitati nici de spray antiinghet pentru parbriz, antigel, lopata…

Anvelopele si centura de siguranta sunt doua dintre cele mai importante elemente de siguranta al oricarui autovehicul.

Azot sau aer in anvelope?

Moleculele de azot trec mai greu prin peretii anvelopei decat cele de oxigen. Aerul atmosferic are oricum 78% azot, dar cele 21 de procente de oxigen sunt problema – in timp, aceste molecule „respira” prin anvelopa, reducand presiunea. Cu azotul, acest lucru se intampla sensibil mai incet. Dilatarea azotului este usor predictibila, pentru ca daca un pneu este umflat 100% cu azot, se stie dinainte ce presiune va crea acesta in roata la o anumita temperatura data.

Monitorizarea presiunii din anvelope

Ai niste anvelope presurizate optim? Exista sansa ca acestea sa fie sub limita de presurizare recomandata de producator care constituie cea mai frecventa modalitate de deteriorare a acestora. O presiune mai scazuta va duce atat la uzura prematura a anvelopelor cat si la disconfortul unei scazute manevrabilitati (tractiune, franare, virare etc.). Ba mai mult, exista riscul major de supraincalzire si explozie.

Mentinerea unei presiuni la valorile recomandate de producator, este una dintre cele mai simple metode de a face economie de combustibil, de a majora durata de viata a anvelopelor si de a mari siguranta in trafic.

Daca v-a fost de folos articolul va invit sa dati un Like sau un Share, iar daca aveti nelamuriri sau intrebari, lasati un comentariu mai jos.

DISTRIBUIȚI

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here